سید پنهون <پنهان> فهادان
این زیارتگاه عبارت است از دواطاق باریک و کوچک در کوچه سید پنهون واقع در محله فهادان" وصورت یک قبر در ان قرار دارد .

نخستین بار مولف جامع مفیدی عنوان <سید پنهان> را همراه با نام حقیقی صاحب قبر که سید تاج الدین جعفر بوده است می اورد واز ان معلوم می شود که این مزار محل دفن تاج الدین مذکور است او یکی از اعقاب محمد بن علی بن عبیدالله عریضی یعنی امامزاده ابوجعفر> بوده است ودر تاریخ جدید یزد بدون شهرت(سید پنهان) یاد شده است.

جعفری در تاریخ یزد می گوید :ذکر مزار سید تاج الدین جعفر داخل یزد در شهرستان {فهادان}... و او از نزدیکان فرزندان محمد بن (علی بن عبیدالله) است وبسیاری کرامات از او ظاهر شده و گوشه انزوا داشتی و روزهای جمعه از خانه بیرون بیامدی و به مسجد رفتی و دیگر از خانه بیرون نیامدی و هیچکس بر حال او اطلاع نداشتی ودر مقام عبادتگاه او مدفون است . وفات او در سال ستمائه بود.(در تاریخ جدید یزد هم همین مطالب مندرج است به انضمام دو قصه از کرامات که در حق او روایت شده است .

 مطالب جامع مفیدی هم تکرار مسطورات تاریخ جدید یزد است با عبارت پردازیها ی مرسوم مولف کتاب. یگانه مطلب جدیدی که دارد عنوان (سید پنهان ) است و چنین بر می اید که بعد از قرن نهم هجری مردم مزار سید تاج الدین را بدین شهرت می شناختند...از اثاره هنری مزار یک تیکه کاشیکاری چهار پره ستاره ای شکل است ماننده انچه در مدرسه شهاب الدین قاسم دیده می شود

..اقتباس از کتاب یادگارهای یزد نوشته اقای استادایرج افشار.

منبع :وبلاك فهادان محله من نويسنده حميرا حيدر زاده

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا